fredag 12 oktober 2018

Skön höst

Höstsolen värmer ännu gott. På kolonin blommar en enda ros, marsipanrosa och väldoftande.




Runt de sista blommorna svävar blomflugor. Höstkrokusen frestar med pollen i sitt gula svalg.












Andra har flugit färdigt... 

Solitärbi begravt i pollen

Liljeförökning



Krolliljan 'Norrland' blommade länge i år men stod lite illa till. När den vissnat grävde jag upp löken för att flytta den till ett bättre ställe.
Löken var stor och kraftig men hade inte bildat sidolökar. Eftersom jag gärna vill ha många fler 'Norrland' bestämde jag mig för att prova föröka den med lökfjäll.

Jag bröt av ett antal lökfjäll och la hälften i en plastpåse med fuktad urkramad vitmossa och hälften i en påse med fuktad perlite.  Påsarna fick ligga i uthuset.


Augusti. Lökfjäll från krolliljan 'Norrland'.
Idag kollade jag om det hänt något i påsarna och det hade det. Både i vitmosse- och perlitepåsen hade det vuxit ut små lökar på fjällen.


  


Några av lökarna hade redan rötter på gång.  Nu får jag läsa på och lära mig hur jag ska göra med smålökarna. Var inte alls beredd på att de skulle ha kommit så här långt redan.

Varma hösthälsningar till alla trädgårdsvänner

Hitta fler trädgårdsbloggar här:





12 kommentarer:

  1. Spännande med förökning. Kul att du visar. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt när det fungerar men det är förstås långt kvar till blommande plantor./Gunilla

      Radera
  2. Åh, vad kul det ser ut med "smålökar" efter din liljor! Ska bli spännande att följa.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ut som små tänder tycker jag. Vi får se hur det går./Gunilla

      Radera
  3. Wow! Imponerad av krollbebisarna. Blir jättesugen på att testa själv. Krolliljot är ju en favoritväxt även om jag inte har nån skön Norrlandsmadam.
    Tänk att få somna in knall och fall på jobbet eller mitt i godisbutiken. Sämre kan man nog ha det.
    Kul att du har ympat in järnäpple. Kan du inte intervjua din släkting om hur hen hanterat sina äpplen. Säkert finns det andra sätt än stuka.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det biet fick ett gott slut. Släktingen finns inte heller med oss längre. Vad jag hörde var att äpplena höll sig hela vintern och ända fram till sommaren och det tyckte jag lät spännande. Det fanns säkert inga importerade äpplen i affären på den tiden så att ha tillgång till äpplen under vår och sommar var nog något extra även om smaken var sisådär.
      Förra året när ympen bar för första gången sparade jag några äpplen svalt i vårt uthus. De smakade helt OK när jag tog fram dem till våren. Inget extra men fullt ätbara./Gunilla

      Radera
    2. Kom precis på att jag pratat om järnäpplet med en annan gammal man. Han fyller snart 103 år och har mycket att berätta om gamla tiders odling. Jag ska fråga honom i morgon. /Gunilla

      Radera
  4. Vilken lycka!! Har läst om att det ska vara lätt men har aldrig prövat. Det kommer jag definitivt göra i framtiden. Och sen tänkte jag att det där solitärbiet lagt sig till den eviga i vad som väl måste vara bihimlen?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett lämpligt slut för ett litet flitigt bi som knogat med att samla pollen hela sommaren./Gunilla

      Radera
  5. Detta bokmärker jag! Har en kinkig svart krollilja som jag absolut måste testa att föröka.
    Tack för tipset och ha en bra vecka /Lotta

    SvaraRadera
  6. Fina bilder Gunilla!

    Den är snygg den där `Norrland´ har för mig att den inte är så lätt att få tag på så hoppas dina förökningar ger ett gott resultat.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvaraRadera
  7. Hej Gunilla!
    Spännande, den krolliljan är så fin. Hoppas fortsättningen går lika bra.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.