tisdag 26 februari 2019

Surr, surr, surr

Något dunsar mot fönstret om och om igen. En stor humledrottning har vaknat ur vinterdvalan och vinglar omkring över krokusmattan utanför.
På insidan sitter vår katt Laban och försöker slå på den genom glaset.  

Jag tar kameran med mig ut för årets första humlebild.


Mörk jordhumla

Det är inte bara humlan som vaknat.  Överallt surrar det av bin i krokusar och vintergäck, Solen värmer gott och får blommorna att öppna sig för dem. 

Blomflugor ser jag också och en sliten nässelfjäril.  

Bi på väg uppför en krokusstjälk
Slamfluga i snödroppe


Övervintrad nässelfjäril



Jag är så glad att det finns gott om mat åt dem alla. Utan insekter - ingen trädgård.


Eranthis hyemalis 'Schwefelglanz' och 'Schlyters Orange' växer tillsammans


Flera av de små våririsarna har slagit ut. Vintern har varit mild och det verkar som många klarat sig bra.







Det känns som om våren kommit ovanligt tidigt. Jag roade mig med att leta upp bilder på irisen 'George' från tidigare år för att jämföra blomningstider.


2019-02-26



2018-03-26

2017-03-12


2016-03-11

2015-03-09





2013-04-02


Inte så stora skillnader som jag hade trott med undantag från 2018 och 2013 då våren var betydligt senare.

För alla bin och humlors skull hoppas jag på en fortsatt varm vår.



3 kommentarer:

  1. Lite blommor, snödroppar, krokus och vintergäck blommar här också. Fast den blomsterfärgring du visar finns inte här 7 km längre norrut. I dag såg jag faktiskt den första fjärilen och jag tror det var en nässelfjäril. Den var lite vimsig så det var svårt att se. Årets första humla visade också sig i dag. Fint har du det med alla fina blommor

    SvaraRadera
  2. Det är nästan så man glömmer bort att det ännu är väldigt tidigt. I natt sjönk tempen till 5 minusgrader här men bina var i full gång ute ändå idag. Hoppas det inte blir för många bakslag nu bara. Ha det bra/Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag kan nästan inte tro att vi bor på samma planet! Tänk att få höra humle- och bisurr så här tidigt! Njuter av dina blommor och fina bilder! Här finns massor med snö ännu, inte en bar fläck i trädgården! Pass på o njut/Inga-Britt

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.