onsdag 18 april 2018

Julrosor

Värmen har kommit och i trädgården är det full vårshow. Allt blommar samtidigt och jag har svårt att ta in allt som händer.  Det skulle vara skönt att bara sitta under päronträdet och njuta av blommor och humlesurr men nu när jorden reder sig är det hög tid att starta med vårsådderna på kolonin.

Rädisor och morötter har jag sått idag och lite av sättpotatisen fick jag också ner. I år blir det bl. a. Amandine och Princess som båda är gamla favoriter.  De har legat och fått fina knubbiga groddar i uthuset.

Från början var tanken att jag skulle ha kolonin till frösådder av prydnadsväxter som julrosor och dagliljor. Det blev för mycket krukor och alldeles för trångt hemma i trädgården.  Ganska snart upptäckte jag hur roligt och givande det är att odla ätbart och nu är det grönsaker och frukt för hela slanten. 

Nja, det är ju inte riktigt sant, de flesta av julrosorna finns kvar.  Frosten har gått hårt åt dem i år men de blommar ändå hyfsat. 
Alla är frösådda och har alltså inga namn förutom Helleborus x hybridus.  











 Det är inte bara växterna som vaknat i värmen. Jag hittade första liljebaggen på en kejsarkrona. Nu blir det till att inspektera liljeväxterna dagligen och klämma baggarna innan de hinner lägga ägg. Jag brukar förlora den kampen.



På koloniområdet är man aldrig ensam. Odlingserfarenheter och växter byts och skänks mellan odlare.  Förra året delade jag med mig av växter till ett par nya odlare och idag fick jag den här som tack.  Är det inte alla vi glada kolonister som dykt upp igen efter vintervilan?  Det tycker jag det ser ut som.



                 http://tradgardsfagring.blogspot.se/

10 kommentarer:

  1. Så många fina Julrosor!! Liljebaggarna är inte roliga. Jag går bara och väntar på katternas första fästing...inte så rolig den heller.
    Men det finns så mycket mer att glädjas åt nu...bara man hinner med;)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Det varma vädret lockar fram en del otäckingar. Jag har hittat de första fästingarna krypande på vår hund och några mördarsniglar har också fått sätta livet till men annars är det helt underbart med sol och 20 grader varmt.

      Radera
  2. Hej Gunilla!

    Det märks att du bor längre söderut, här står Helleborus i knopp men snart så är det nog dags för blomning med denna plötsliga värme som kom.

    Tack för påminnelsen om liljebaggar, jag tenderar att glömma dem när allt annat i trädgården kräver sitt på våren. Nu skall jag hålla spaning!

    Ha det gott!

    /Gunilla

    P.s. Bra om du länkar på Trädgårdsfägring varje gång du gör ett inlägg. Då blir din blogg synlig och du får fler som läser. D.s.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla! Julrosorna såg hemska ut för några veckor sedan med frusna knoppar och blad. Nu ser man inte mycket av det när nya blommor slagit ut.
      Hälsningar Gunilla

      Radera
  3. Visst är det underbart trevligt att kunna dela med sig av sitt intresse - och vad mycket man lär sig av andra! Det första jag gjorde när vi köpt vårt hus här på Gotland (7 mån innan vi flyttade hit) var att gå med i den Gotland Trädgårdsamatörerna. Sen redan en månad efter det vi flyttat hit var jag med på ett lokalmöte som otroligt nog inte var i Visby utan bara några km härifrån. Och på den vägen är det.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Hej igen Gunilla!

    I mitt senaste inlägg på min blogg lade jag ut en bild på en japansk blåsippa men jag misstänker att den har fel namn. Ingen har heller haft något förslag på vad det kan vara. Du som är så duktig på blåsippor, kan du titta på bilderna, kanske känner du igen den. Den har ett ganska specifikt utseende. Jätteglad för all hjälp och synpunkter.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hej Gunilla!

    Vilka otroligt vackra julrosor. Jag har tittat flera gånger på bilderna. Liljebaggarna dyker upp snabbt på våren. Det gäller att ut och jaga. Och naturligtvis är det alla glada kolonister som samlats efter vintern. Jättefin gåva.

    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita! Jag har klämt ett tiotal liljebaggar på kungsängsliljorna. Jakten har börjat!
      Hälsningar Gunilla

      Radera
  6. Thydligen gömde jag att skriva nåt om dina otroligt vackra julrosor! Jag är enormt avundsjuk, för här hos mig verkar dom inte trivas något vidare. Fast nu såg jag att mitt bland en massa vissna perennblad i en liten rabatt på baksidan så har mina vanliga H.nigra börjar blomma. Så idag ska jag nog rensa den rabatten så dom syns ordentligt!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      På kolonin är jorden fet och näringsrik. Julrosorna älskar det och blir stora. Eftersom jag har ganska många brukar jag dela med mig till andra kolonister som vill ha men med förbehållet att de får gräva upp dem själva. En välmåedne julros med några år på nacken har en STOR rotklump. Ofta orkar man knappt rubba den själv.
      Hälsningar Gunilla

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.