lördag 28 juli 2018

Värmerekord, skördetid och prickiga liljor

Värmerekorden ryker på löpande band. Jag arbetar på ett äldreboende och värmen tar hårt på både de äldre och personalen. 
När jag kommer hem efter ett arbetspass är jag helt slut, orkar inte med någon som helst social samvaro.  Duscha, dricka och sedan försöka hitta en någorlunda sval plats är vad som gäller. 
Under magnolian är hyfsat skuggigt.  Brer ut liggunderlägget, sätter på en bra bok på plattan, tittar på molnen genom lövverket och andas.























Trädgården är inget rolig alls längre men det är inte mycket att göra åt. Det får gå som det går. I grunden är jag optimistisk och hoppas på att det mesta kommer igen trots den långa torkan. Om inte så är det mesta ersättningsbart.

Mina blåsippor i krukor vill jag dock inte mista. Många är värdefulla och svåra eller omöjliga att ersätta.  De står i bänkar i djup sand eller grus som jag håller fuktig.  Med några veckors mellanrum lyfter jag på alla krukorna för att se så inga sniglar letat sig in i bänkarna. Eftersom här alltid är fuktigt och svalt är det ett perfekt tillhåll för sniglar och snäckor och även om jag satt upp kopparband runt om bänkarna brukar jag hitta ganska många snäckor och en och annan snigel.   Här trivs också gråsuggor och enorma husspindlar. Salamandrar och jordlöpare hittar jag också när jag lyfter på krukorna. Den här gången plockade jag tre stora spanska skogssniglar men inga snäckor alls.  


Större husspindel

Jordlöpare




Salamandrarna lägger sig på rygg och spelar döda  när de blir upptäckta. Jag plockar upp den lilla stela kroppen, vänder på den och när jag sätter ner den ilar den snabbt in under krukorna. Att jordlöparna äter snigelägg vet jag och kanske gör salamandrarna det också. De får gärna vakta mina bänkar. 




Salamander som spelar död och visar sin gula buk.





Skördetid.


Björnbärsplantan har burit massor av bär i år. Loch Tay heter den taggfria sort jag odlar. Bären är stora och söta och mognar tidigt.






Potatis och lök tar jag hem efter varje besök på kolonin. Torkan märks på potatiskvalitén. Amandine som brukar vara krämig och fast kokar sönder väldigt lätt i år. Maria har klarat sig bättre och är fast och smörigt gul efter kok. Jag har inte kunnat vattna potatislandet och storleken på skörden blir förstås därefter.

Bondbönor skördar jag i omgångar efterhand som baljorna blir stora. Skörden är god och det blir bönor både att lägga i frysen och att använda  direkt. Det blir mycket spill när man rensar bondbönor. Först det tjocka baljskalen och efter kokning ytterligare ett skal innan den gröna bönan är klar att använda. Allt spillet återförs till kolonin och används som jordförbättring.

Morötterna är fina nu men jag vet av erfarenhet att de snart blir genomborrade av morotsflugans larver om jag låter dem stå kvar i jorden. 

Rödbetorna skördar vi några i taget och äter färska kokta. Mycket godare än inlagda.

Jag fryser portionsförpackningar av skivade råa morötter och kokta rödbetor. 
Ett smidigt sätt att ta tillvara grönsaker är mjölksyrning. Både morötter och rödbetor är gott och enkelt att fermentera. 




De första blåbären torkade in helt på buskarna men det kom nya blommor och nu också fina bär. Det är tydligt att blåbärsbuskar är törstiga och jag har prioriterat dem vid vattningen.

Ananasphysalis provar jag i år. De verkar trivas utmärkt med värmen och ger många små frukter.  Lyktorna faller av innan de är mogna och behöver några dagars eftermognad i rumstemperatur för att bli söta och goda. Den här ska jag spara frö av och odla nästa år med.


Chili och tomater har jag hemma vid husväggen för att kunna plocka in dagligen. Aldrig har jag väl haft en sådan riklig skörd som i år!
Vad gör man med alla tomater? Kall grönsakssoppa, gazpacho, är inte fel i värmen. Går bra att frysa också.  De små vinbärstomaterna är rena rama godiset..

Chili använder vi till nästan allt och har blivit smått beroende av den extra hettan de ger i maten.  Delade, rensade chilifrukter fryses in för vinterbehovet. Praktiskt och lätt att hacka ner frusna chilisar i maten. 

Inga blommor …?

Inser att jag inte fått med en enda blombild. Så kan det ju inte vara! 
Prickiga liljor blommar nu och verkar vara helt fria från liljebaggar dessutom.  



Pricklilja, Lilium leichtlinii


Gul tigerlilja, Lilium lancifolium var. flaviflorum

Stor tigerlilja, Lilium lancifolium var. splendens




Fortsatt god sommar önskar jag alla trädgårdsvänner.


Hitta fler trädgårdsbloggare:



6 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!
    Så glad jag blev av dina bilder. De prickiga liljorna är ståtliga. Men mest förtjust blev jag i bilden över allt du skördat. Vilka härliga tomater. Jag har också mängder av tomater i år men många är ännu omogna. Ser att du också är chilifantast. Visst är det väl lätt att bli beroende. Har du prövat att fylla dom med ost och gratinera i ugn? Vi har mängder med Jalapeno i år och dom fungerar bra om dom inte är för starka och i år är dom lagom. Men den sort som är min "ostfyllningsfavorit" är 'Jamaican Bell'. Fruktig och hyfsat mild. Bara att skära av skaftet och karva ur innehållet och i med osten. Sådana gör jag till vintern och fyller frysen med. När vi blir sugna (ofta) så är det bara att plocka ut några ur frysen och lägga i en gratängform med lite olja i botten och så in i ugnen på ca 225 grader.

    Vilken fin bild på salamandern. Hoppas dom hjälper till att äta snigelägg!

    Önskar dig en fortsatt skön söndag!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita. Tack för tipset. Måste prova ditt recept. 'Jamaican Bell' har jag inte provat att odla ännu men har en sort som heter 'Tomato Pepper', som är mild och söt och säkert också passar för ostfyllning. Ha det bra/ Gunilla

      Radera
  2. Heldige er vi som har et tre eller flere som gir skygge!
    Flotte bilder, ikke minst av salamander. I år har jeg endelig fått plantet bjørnebær :) Den har i alle fall kart.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Villrose, det känns lyxigt att ha stora träd att skugga sig under när det nu är så varmt. Vårt största träd är ett päronträd men under det vågar jag inte lägga mig. Päronen är mycket stora och hårda och inte trevliga att få i skallen :). Ha det fortsatt bra i värmen. /Gunilla

      Radera
  3. Härligt med så mycket ätligt :) Och liljorna är fina, L leichtlinii blommar här också just nu - en vacker sak. Förstår att det tar på kropp och själ att jobba med äldre nu. Men du verkar ha hittat ett bra sätt att återhämta dig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina! För mig är det absolut bästa sättet att koppla av. Bara vara i trädgården eller gå i skogen. Ha det bra /Gunilla

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.