måndag 29 juli 2019

Högsommar

Den ena varma dagen avlöser den andra. Morgnar och kvällar är sköna och jag hinner med lite trädgårdsjobb både på kolonin och här hemma.

Kolonin

När kylan slog till sent i våras kändes det som om det inte skulle bli någon skörd alls i år men nu rullar det på som vanligt.  Gul lök och potatislök torkar i solen. Bondbönorna är skördade, kokade, skalade och frysta. Potatisen håller jag på att ta upp en rad i taget. Rödbetor och morötter tar vi än så länge bara hem vad vi behöver för tillagning. Resten får stå kvar och växa ett tag till.
Havtornen är plockade (med möda).  Blåbär och björnbär plockar jag efterhand som de mognar. De flesta äter vi upp direkt, svårt att motstå de varma, söta, solmogna bären men det bli lite att lägga i frysen också.


Gången upp till kolonistugan kantas av dagliljor och sommarrudbeckia

Vi har inte fått mycket regn och grönsakerna behöver vattnas regelbundet. Jag åker till kolonin på kvällarna när det är någorlunda svalt. 
Blommorna får klara sig utan vatten och det syns på dagliljorna som börjar få gula blad. Tokblommar gör de likväl. 



Sommarrudbeckior sår sig överallt och jag kan inte låta bli att tycka om dem. De klarar torka utmärkt och står stadigt utan stöd. Blomfärgen varierar från helt gult till mörkt brunrött och många har fina mönster.  Rötterna är ytliga och även stora plantor är lätta att dra upp om de hamnat fel. Som snittblommor är de hållbara. Min mor fick en bukett för två veckor sedan och den står lika fint fortfarande.

Sommarrudbeckia

Rosenskäror och ringblommor sår sig också rikligt och jag låter dem hållas även om det ofta blir en rörig mix av färg och form. Det får vara lite fritt och egensinnigt. Odlarglädjen är det viktigaste.

Sommarrudbeckior bland liljor, rosor, lavendel och hortensia

Lotterna gränsar till varandra och det är svårt att se var en slutar och nästa börjar.  


De vita floxen på min lott framför grannens maffiga bönor

Jag har inte mycket rosor i mina rabatter men några växer på lotten, ett minne från tidigare ägare. Den här är nästan självlysande. Jag vet inte vad det är för en men den påminner om Superstar som fanns i mina föräldrars trädgård.
.




Hemma

Tidiga morgnar blir det vattning och trädgårdsarbete hemma innan den värsta hettan slår till. Allt regnvatten jag sparat är slut sen länge och jag försöker att begränsa vattningen till ett minimum men det börjar bli riktigt torrt igen.  Inför kommande omplanteringar till hösten lägger jag på minnet vilka växter som ser bra ut även vid torka och som är extra värda att spara och vilka växter som kan behöva en skuggigare plantering eller som, hemska tanke, inte fungerar alls i min trädgård.

Av högsommarblommande perenner ligger solhatt, flox, anisisop, röllika, solbrud och dagliljor bra till än så länge. 

Fjärilarna trivs bra i värmen och när det är vindstilla fylls trädgården av dem.  


Påfågelöga på solhatt

och på solhatten Echinacea purpurea 'Magnus Exklusive'

'Magnus' köpte jag för många år sedan hos Landsbergs Perenner i Påarp, det som en gång var Magnus Nilssons egen plantskola. Den är lika omtyckt idag som då, både av fjärilar och mig.

Mitt på dagen håller jag mig helst inne i skuggan. Värmen som varit den senaste veckan är för bra för mig. 

Fler trädgårdsbloggar finns här:




9 kommentarer:

  1. Så fint du har det. Här är det mest skräp, mycket som inte tagit sig efter dessa kassa åren. Fast det enda jag vattnar är ju krukväxterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bitte!
      Mycket far illa av torkan, så är det hos mig också. Inte orkar man vattna allt heller. Ändå har blomningen i år varit makalös, både hos perenner, buskar och träd. Det är som om de efter förra årets långa torka nu gör allt för att säkerställa sin fortlevnad genom att blomma och sprida sina frö. Varma hälsningar Gunilla

      Radera
  2. Hei Gunilla.
    Det ser veldig frodig og flott ut i kolonihagen din.
    Høres ut som du har lykkes bra med grønsakene dine også.
    Nydelig rosa solhatt. De synes jeg er så fine og endelig ser det ut som jeg har fått en til å spire i min hage også.
    Sommerhilsen fra Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      De är egentligen bara de rosa solhattarna som vill hos mig. Jag har provat andra färger också men de har inte klarat sig mer än någon säsong. Kanske dags att prova igen nu när somrarna verkar bli varmare och torrare. Varma hälsningar Gunilla

      Radera
  3. Vilken mysig kolonilott du har, på ett sådant ställe passar dessa färggranna blommor perfekt. Den sedvanliga torkan ja, vi fick lite regn förra natten men efter den värme som vi haft räcker det inte långt.

    Du tar jättefina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla
      När jag är på kolonin är det som att gå in i en annan värld utan måsten och tvång. Tidsbegreppet försvinner och det är så befriande att kunna arbeta med jorden och växterna i min egen takt. Ingen mobil som ringer, ingen klocka att hålla koll på, inga tider att passa.
      Varma hälsningar Gunilla

      Radera
  4. Din beskrivning av skördandet var så fin, jordnära. Jag vet ju att det är både passning och timing att ta hänsyn till men just beskrivningen var bara härlig :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina
      Just skördandet tar mycket mer tid än man tror men det är också avkopplande. Plocka bär är inget för den som har bråttom :). Ha det bra/ Gunilla

      Radera
  5. Så vackert med fjärilen och den fina solhatten. Har själv just den färgen tillsammans med Zinnia och en liten blodfläder. Hoppas nu bara att Blodflädern trivs där.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.