lördag 19 maj 2018

Torrt och varmt

Mörka moln drar över himlen och hoppet stiger. Men nej, det blir inget, inte en droppe regn faller idag heller.  Jag punktvattnar växter som är känsliga för torka och tar vatten från dammen för att inte slösa.
På kolonin vattnas det överallt och trycket i slangarna sjunker  när så många ansluter sig till vattenledningarna. Jorden är bar och torkar upp snabbt. Små nygrodda grönsaker har inte en chans i värmen utan vatten. Jag väntar med att så och plantera mer tills regnet kommer.

Nu ska jag inte gnälla på vädret mer. Gräsmattan är faktiskt fortfarande grön och mycket blommar. Mörkröda bondpioner och vita syrener fångade min blick på kolonin men kameran var inte med som vanligt.

Dagens favoriter hemma i trädgården är ett löjnantshjärta, Lamporocapnos spectabilis 'Valentine' som har rödbruna stjälkar och mörkgrönt bladverk. Den här sorten håller blommorna längre än den vanliga.






En läcker gul dvärgiris, Iris pumila, som kommer från Inga-Britt i Finland. Till min stora glädje ser jag att fler är på gång.



Pulmonarian 'Roy Davidson' en lungört med de ljusaste babyblå blommor och som gör sig så bra i skymningsljus.



Guckuskon, Cypripedium 'Pueblo' står i en skuggig del av trädgården men fångar solen i sin sko.



Myskmadran är det ogräsvarning på men jag vill inte vara utan den. Nu är tid att plocka buketter och hänga på tork. Det luktar så gott.


Torra hälsningar till alla trädgårdsvänner
Gunilla

http://tradgardsfagring.blogspot.se/

8 kommentarer:

  1. Gunilla, vi fick lite mer !!! än 1 mm i eftermiddags. Inga smådroppar precis. När de landade hade de en storlek av en gammal 5-krona. Så.....olika faller regnet i Bjuvs kommun ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter lovande, Bitte. Kanske slipper jag åka och vattna i morgon. Molnen var väldigt mörka över åsen i eftermiddags men som sagt - inte en droppe nådde hit.

      Radera
  2. Vattningen är verkligen ett problem så här långa torrperioder. Förgrodda plantor måste ju förr eller senare ändå ut. Jag vattnar nysått som en galning. Hörde att det blir ett par fina veckor till.
    Läcker färg på din lungört!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har du rätt i det går ju inte att hålla de förgrodda i krukor hur länge som helst. Kålplantor, squash och gurka växer så det knakar nu och måste snart ut. Jag har inte min koloni på samma ort som jag bor så det är lite trixigt när det behövs mycket vattning. Får täcka med gräsklipp och annat för att hålla kvar fukten längre i jorden.
      Hälsningar/Gunilla

      Radera
  3. Mye fint som blomstrer selv om det er tørt! Kjempeflott fruesko :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Villrose, den har fått mycket vatten.
      Ha det bra/Gunilla

      Radera
  4. Så mycket fint som blommar hos dig. Förstår det där svåra valet mellan att sätta ut eller inte sätta ut...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Inget regn i sikte här inte. Gillar verkligen löjtnantshjärtan. Hade en stor och fin som helt plötsligt började tyna bort, men flyttade en del av den till annan plats och där börjar den så smått ta sig igen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.