lördag 9 juni 2018

Har vädret hängt upp sig eller ..?

Här är fortfarande lika varmt och torrt. Inte en droppe regn har vi fått och läget börjar bli riktigt besvärligt.
På kolonin är det eländigt, blåbären har torkat in, ärtor och bönor är uppätna av kaniner och ingenting växer utan vatten.  Vattning dagtid undanbedes och det har jag full förståelse för när läget är som det är.  Det börjar kännas som ett förlorat odlingsår.


Hemma i trädgården är det också torrt förstås. Gräset är mer brunt än grönt och till och med den stora klätterhortensian på norrgaveln slokar.  Jag vattnar allt i krukor sent varje kväll eller tidigt på morgonen och hoppas innerligt på regn snart.

Allt är inte helt hopplöst. Tomater och chili stormtrivs  i värmen och det dröjer inte länge innan de går att skörda. Krukorna står längs med husväggen och det ser ut att bli en kanonskörd i år. Physalis har jag inte provat på att odla förut men plantorna ser fina ut med många lyktor under bladen.







Nävor klarar torka bra och verkar bara blomma mer ju torrare det är.


Geranium sanguineum 'Elke'

Geranium 'Summer Skies'


Fingerborgsblommor har alltid funnits i vår trädgård. De dyker upp lite här och där och jag låter dem vara kvar där det passar. Ibland är de rosa och ibland vita med mörkt mönster inne i fingerborgarna och ibland är de rent vita utan mönster.  I början tog jag bort alla rosa innan de fröade av sig för att få fler vita. Det gjorde ingen som helst skillnad. Det är nog så att det vilar en enorm mängd frön i jorden från alla år den varit odlad och några års försök till påverkan har ingen synlig effekt.




Blåsippsfrö

Nu är alla årets blåsippsfrö insamlade och klara att sås. Krukor, jord och etiketter väntar och det är bara för mig att sätta igång. Klar för aktion är också Laban, vår yngsta dotters katt, som bor hos oss för tillfället.  Jag är inte så  säker på att jag vill ha hans hjälp. 



Jag har mycket mer frö än jag själv kan så och delar gärna med mig. Fröna är tagna av blåsippor som jag själv tycker är värdefulla att odla antingen för att de har fina blad eller blommor eller både och.  Vill du ha frö så skicka ett mail till xxxgunilla.kenneth@telia.comxxx   (ta bort x:en). Jag skickar en mix av de frö jag har mot portokostnad. 

Växtmarknad i Kolding 

I tisdags besökte jag och min man den stora plantmarknaden i Geografisk Have i Kolding. Det var många försäljare, många besökare och många plantor på säljborden.  En stunds blåsippssnack med odlarvänner från Danmark och Tyskland blev det också tid till och det är alltid trevligt att byta erfarenheter såväl som plantor. 

Några kassar med spännande växter av olika slag fick följa med mig hem bl a  en Cornus kousa.  Det var inte lätt att välja bland alla namnsorter men till slut bestämde jag mig för 'Nicole'.  




Vi passade på att ta några dagars semester och stannade i Kolding måndag - onsdag. På måndagen besökte vi Koldinghus och blev mycket imponerade över hur smakfullt borgen renoverats. En häftig kombination av modernt och gammalt. Mycket vackert.





Innan vi gav oss iväg hemåt på onsdagen tog vi en tur på Trapholt konstmuseum för att se på dansk möbeldesign.  Här kan man också se Arne Jacobsens sommarhus.


Arne Jacobsens sommerhus Kubeflex


Alldeles intill låg en lång korsvirkeslänga. Eken framför är gigantisk.




Dopp i dammen

Hemma vid dammen är det ett ständigt plaskande och skvättande.  I dag var det en kull blåmesungar som svalkade sig. 



Efter badet är det skönt att sitta i solen och torka.


Ha det bra och ta det lugnt i sommarvärmen!



http://tradgardsfagring.blogspot.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.