tisdag 26 juni 2018

Hur luktar det ?

Igår när jag malde grenar i kompostkvarnen kunde jag inte undgå att känna hur olika de luktade.  När magnolians avbrutna gren åkte igenom kvarnen spred sig en behaglig, varm, kryddig doft. Fläderns grenar däremot luktade obehagligt fränt och rått.  Den lite kärva, klisterliknande doften från rönnens kvistar lockade fram ett barndomsminne. En tydlig ögonblicksbild av när jag och min lillasyster sitter i gärdet med far som visar oss hur man skär till en rönnpipa.  


Grönt men inte mycket blommor


Trots den långa torkan är det förvånansvärt grönt i trädgården. Vi har fått några skurar den senaste veckan och på bara någon dag ändrade gräsmattan färg från brunt till grönt. Hur kan det gå så snabbt?  







Arisaema ciliatum, kvick-kobrakalla




















Snabbt går det också när kobrakallorna vaknar till liv. Från att de första skotten börjar visa sig till fullt utvecklade blad och blommor tar det bara några veckor.













Jag tycker om att plocka buketter av vad som finns för stunden men det är magert med blommor just nu. Pioner och iris är överblommade och floxen har inte riktigt börjat ännu. Stjärnflockan blommar visserligen men jag gillar inte lukten av den. Den får stå kvar i rabatten och locka till sig insekter. Det är den bra på.



Astrantia major, Stjärnflocka


Tillbaka till dofterna igen och hur olika vi upplever dem.  På kolonin blommar en stor rugge med brudslöja. Ett par kvistar tillsammans med några rosor blir en söt bukett men lukten....som en sur gammal disktrasa.  Kanske är det bara jag som tycker så.  
Vänderoten kan jag sniffa på länge men min man tycker den luktar koskit.  Så olika kan det vara.



Herr Koltrast


Så fort jag rör i jorden kommer koltrasten för att se om det finns något att hämta. Helt orädd hoppar han omkring mina händer och lägger huvudet på sned för att lyssna efter mask. När han har näbben full försvinner han in i häcken där årets andra kull väntar på mat.








Minerarfluga


Blåsippor är ganska förskonade från skadedjur men jag brukar kolla om de har angrepp på bladen av minerarflugan. 
Den speciella minerarfluga som har blåsippor (Hepatica nobilis, Hepatica transsilvanica) som värdväxter är Phytomyza abdominalis. 
Den vuxna flugan lägger sina ägg i bladen under sommaren.  Larverna äter sig fram mellan bladskikten och det bildas blåsor på bladen (blåsminor). Larverna kryper ur bladen på ovansidan och förpuppas i marken.  
Jag klipper bort alla blad med blåsminor så fort jag upptäcker dem medan larven fortfarande är kvar för att minska risken för nya angrepp nästa år.  

Bladet på bilden är nästan helt täckt av en stor blåsmina. . 

Olika minerarflugor har olika värdväxter.  De som livnär sig på stjärnflocka och akleja bildar gångar i bladen där larverna krupit fram. 









Trevlig fortsatt sommar önskar jag er alla.

http://tradgardsfagring.blogspot.se/






9 kommentarer:

  1. Gunilla, så avundsjuk jag blir när jag ser dina bilder. Vi fick 25 mm mellan den 16 och 20, men det kan man inte se. Vad har du för jord? Här är ju den berömda Bjuvsleran och trots alla försök att mjuka upp den så äter leran upp alla försök. Önskar jag hade så grönt här, men det är brunt överallt.
    Koltrasten är bara för go. Jag har också en som plockar mask utanför altanen, men han kollar bara in mig, kommer inte nära, sedan flyger den in i klätterbenvenveden

    SvaraRadera
  2. Bitte, det är lera här också. Bara ett spadtag ner finns den gula leran som är smidig och formbar när den är fuktig men hård som betong när den är torr. Jag har matat den under alla år vi bott här med kompostmaterial och det är mycket mask överallt. Jag gräver aldrig i jorden utan lägger allt nytt material ovanpå så att maskarna får dra ner det. Leran är för det mesta bra då den håller fukten länge. Hela tomten sluttar ut mot gatan så jag har inga problem med vattensjuk mark. Det är som om överflödigt vatten transporteras bort längs med lerskikten. Nu har vi ju inte haft problem med överflödigt vatten i år och när det är så här torrt är leran inte rolig. Gräva planteringsgropar kan man bara glömma.

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar rabatt på första bilden.
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Inger, det är mest tåliga perenner som inte behöver så mycket skötsel och som ser OK ut både när det är blött och torrt. Dagliljor, flox, solhatt, solbrud mm. Rabatten har sol från morgon till kväll.
      Ha det gott!/Gunilla

      Radera
  4. Koltrasten är en fantastisk fågel med dess sång men också som ett trevligt inslag i våra trädgårdar.
    Väldigt vacker blomlist på översta bilden.
    //LOTTA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, koltrasten är välkommen i trädgården. Jag brukar spara av äppelskörden och lägga ut till dem på vintern. Det är mycket uppskattat.
      Ha det bra!/Gunilla

      Radera
  5. De där dofterna... ler när jag läser för jag har tänkt detsamma när jag kört kompostkvarnen... Och vissa grenar vill man alltid ha mer av andra mindre. Min A ciliatum kom tyvärr inte upp i år. Jag är ledsen men får väl hitta en ny.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina, jag har en hel liten skog av A ciliatum. Namnet jag fick när jag först köpte den var Arsaema ciliatum var.liubaense men enligt SKUD är det tydligen bara en synonym till Arisaema ciliatum. Det är en av kobrakallorna som klarar sig bäst hos mig och som sprider sig med utlöpare. Den har också självsått sig på olika ställen i trädgården. Maila mig så skickar jag en knöl till dig när de gått i vila. xxxgunilla.kenneth@telia.comxxx (ta bort x:en).
      Ha det bra!/Gunilla

      Radera
  6. Hej, alla bilder värkar vara hjätte fina, men en snabb fråga, vad luktar en blåsippa igentligen?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.