torsdag 13 juni 2019

Regn och åska

Vaknade tidigt igår morse av åska som skakade huset. Regnskurarna som följde var så häftiga att gatan utanför flöt. Det enda jag kunde tänka var: Vilket slöseri, allt detta vatten som bara rinner bort. Förra sommaren har satt sina spår och vatten känns som något av de värdefullaste vi har.

Jag är glad för hängrännan som min man satt upp på uthuset men baljan vi satt under för uppsamling blev snabbt full och jag gav mig ut i ovädret för att hinka över vatten till alla möjliga baljor jag kunde hitta.
Dammen blev också full till brädden och det är en bra reserv att ha om det skulle bli bevattningsförbud senare i sommar.

När det klarnade upp och slutade regna gick jag en runda för att se om något farit illa men det verkar inte så.  Häckar och träd mildrar blåsten och tar udden av de värsta skyfallen.

Allium 'Globemaster' svajar hit och dit på sina höga stjälkar men står pall.



Det gör inte jättevallmon men det har varken med regn eller vind att göra. Den lägger sig alltid när blommorna slår ut. Bara stjälkar med outslagna knoppar står fortfarande upp.

Papaver 'Royal Chocolate Distinction'

Jag tror varenda iris i trädgården blommar och de har klarat sig fint.



Bra som regnskydd är de också.




Bara den allra högsta skäggirisen blev lite tung i knoppen av all väta.



Snabba vingar swishar runt mig som papperssvalor genom luften och jag förstår att det är tistelfjärilarna som kommit. Vilka flygakrobater, så snabba. Jag har läst om invasionen i år och deras långa resa från Afrika men inte sett dem förrän nu. Flera har trasiga vingar och ser ganska slitna ut men det tycks inte hindra dem.  Ingen har tid att sitta stilla länge nog för att fångas på bild.
Nässelfjärilen däremot tar det lugnt och vilar på ett rabarberblad.



Stewartian är full av knoppar i år. Den som annars brukar blomma så sparsamt.

Stewartia pseudocamellia, skenkamelia
I maj var jag säker på att frosten tagit den nyplanterade blomsterkornellen. Bladskotten var bruna och fula. Så fel jag hade.

Cornus kousa 'Nicole'

Det verkar som om allting blommar extra mycket i år som en följd av torkan förra året. Gyllenlönnen blommade tidigare i vår och nu kommer de röda näsorna.

Acer shirasawanum 'Aureum', japansk gyllenlönn

En buske som alltid blommar rikt är Sophora davidii.

Sophora davidii
Letar man efter humlor så hittar man dem här. De är som tokiga i blommorna.




Under kvällen drog nya åskväder in över oss och det regnade långt in på natten. Tror inte jag behöver vattna på ett tag nu. Skönt!

Fler bloggar finns här
http://tradgardsfagring.blogspot.se/

6 kommentarer:

  1. Jaså din blomsterkornell blommar redan första året efter plantering, själv fick jag vänta i 5 år!
    Och det är nog som du säger, torkan i fjol gör att allt blommar mer i år, jag har funderat på varför det blommar som bara den just nu, men det är nog som du säger!
    Ha en fin midsommar!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Jag blev själv förvånad och glad när jag såg de första blommorna. Efter vårens sena frostnätter trodde jag aldrig det skulle bli några blommor.
    Glad midsommar / Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vi behöver regn här på ön! Allt är så torrt! Härliga o soliga dagar förvisso men ett sommarregn behövs...
    Has en fin söndag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti, det får gärna regna mer här också. Efter värmen den senaste veckan har vi nu också väldigt torrt. Ha det gott /Gunilla

      Radera
  4. Hej Gunilla!
    Så många spännande växter. Vacker lönn, fin kontrast med röda näsor och gröna blad.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  5. Tack Maribel, allt går så fort nu i värmen att man nästan inte hinner med att njuta av det. Ha det bra/ Gunilla

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.