tisdag 15 maj 2018

Sommarvärme

När träden slagit ut blir grönskan i trädgården kompakt.  Jag tycker om träd och har egentligen alldeles för många för  trädgårdens storlek.  Det finns inte längre utrymme för primadonnor som dansar solo i strålkastarljuset. Här får de samsas om luftrummet och väva in sina grenar i varandras. 
Häckarna och träden gör miljön inbjudande för fåglar precis som jag vill att det ska vara och eftersom jag rör mig runt i trädgården så mycket vänjer de sig vid min närvaro och är inte särskilt skygga.

De gamla päronträdet är med sin imponerande höjd och ålder något av ett vårdträd. En bra utsiktspunkt för kvarterets fåglar.




Pagodkornellen har en härlig lyster i morgonljuset. Tyvärr står den lite för torrt och växer dåligt.


Cornus variegata controversa

Guldazalean sprider väldoft i hela trädgården. Jag har sått både den och magnolian bakom. Junimagnolian är minst 20 år nu men inte en enda blomma har den presterat.



Guldazalea och junimagnolia

Den gula magnolian Sunsation däremot började blomma redan andra året efter plantering och får fler och fler blommor för varje år. Växtsättet är upprätt och därmed är det lättare att få plats med den än de mer vidlyftiga praktmagnoliorna. I förgrunden blommar äppelträdet.

Magnolia Sunsation

Acer capillipes, japansk strimlönn är också frösådd. De röda bladskaften och den mönstrade barken är det jag tycker bäst om med denna lönn.


Acer capillipes












När värmen äntligen kom så var det med besked. Allt blommar över väldigt fort. Det är bara 14 dagar sedan jag tog bilden på lunddockans skott på väg upp. Idag såg jag att den redan är överblommad.















Tulpansäsongen är i stort sett över, endast några av de sena rosa blommar ännu.


Förra året bytte jag till mig en fylld trillium av en god vän i Danmark. Väl medveten om att trebladen kan trilskas när de flyttas så hade jag inte så stora förväntningar på att den skulle blomma redan i år.
Nu blommar den  -  och vilka blommor!

Trillium grandiflorum 'Flore Pleno'


De tidiga trebladen har varit i blom länge medan andra precis startat.




Det är inte bara jag som njuter av värme och grönska. Maggi är min ständige följeslagare i trädgården och på kolonin.





Samla blåsippsfrö

Blåsippsfrö ska sås färska och för att ta tillvara dem innan de faller till marken kan man göra på olika sätt.  Så här brukar jag göra: 

Jag klipper till en bit tyll eller annat lätt luftigt material. Huvudsaken är att det inte är för tungt och att det andas så fröna inte möglar men ändå är tätt nog så inga frö trillar ut.. 

Jag behöver också en klämma som är lätt att knipa om blomstjälkarna med utan att skada dem. De vita är perfekta men jag minns inte var jag köpte dem och har inte så många kvar. Plasttråden med ståltråd i går också bra. 



 fröställningarna samlas ihop 


 och  lindas om med tyget så det blir en liten påse.


 Sen är det bara att klämma till om påsen med klämman.



När fröna mognar faller de av i tygpåsen. Då klipper jag av blomstänglarna och tar tillvara och sår fröna direkt.



http://tradgardsfagring.blogspot.se/

1 kommentar:

  1. Fina foton som alltid av härliga växter!
    Tack för att du påminde om att samla hepaticafrön! Jag klipte genast till små tygbitar och gick ut och band om fröna jag ville spara.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.