söndag 16 december 2018

Ljuvliga juni

Trädgårdsfägrings tema för vecka 51 är  Ljuvliga Juni
Juni är för det mesta ljuvlig men i år … njaa. Jag minns torkan, det bruna gräset, grönsakssådderna som inte blev till något. Faktiskt ganska mycket misströstan och uppgivenhet. 

Junibilderna visar inte mycket av detta. Minns jag så fel? Knappast, men det är inte roligt att fotografera vissna växter  så kameran riktades istället mot sådant som såg hyfsat bra ut trots bristen på vatten.  Att blomningstiden i år var extremt kortvarig syns ju inte på bilderna.  

Irisarna var lika ljuvliga som alltid.

Iris sibirica 'So Van Gogh'

Iris germanica 

Prärielöken och dagliljorna likaså.


Allium cernuum

Hemerocallis frösådd onamnad

Till och med i slutet av juni när torkan hållit i sig i två månader såg det ut som det brukar i juni - grönt och frodigt.

Fagus sylvatica 'Purpurea Pendula'

Vilma, yngsta barnbarnet hittade stigen mellan sammetshortensian och körsbärsbenveden och försvann in bakom hängboken. Där, vid den lilla stenfyllda fågeldammen, satt hon länge och lekte i sitt "Hemliga Rum". 

Kolonin

På kolonin var det bevattningsrestriktioner under hela sommaren. Det mesta växte dåligt i torkan. Potatisskörden blev liten, salladen besk och ärtor och bönor få.  
Men morötter och rödbetor klarade sig bra och bär och frukt fanns i överflöd. 
Nu är frysen full av bär och i uthuset står backarna med vinteräpplen på rad. 
Mos och saft har ingen åtgång i familjen längre så det har jag slutat koka. Äppelbitar kokar jag med i havregrynsgröten och blandar ofta i hallon, björnbär eller vinbär också. Det behövs inget socker. Vill man ha det sötare kan man koka med lite banan, russin eller katrinplommon.
Det blev till slut många liter must av alla äpplen, päron och bär. Nu är den redan uppdrucken.  Nästa år får jag musta ännu mer.




Junis favoritväxt måste bli sommarrudbeckian. Jag har aldrig sått eller planterat den men den sprider så mycket glädje där den blommar på kolonin. Den verkar klara av att växa på de torraste ställen utan någon som helst skötsel. Även om den självsår sig överallt och gärna inne i andra växter är den inte alls besvärlig och går lätt att dra upp där den inte passar. Dessutom bra som snittblomma med lång hållbarhet. Jag är glad för denna gåva från tidigare odlare och njuter av de många olika färg- och formvarianterna. 





Ta det lugnt i julstöket. 
Trädgårdsbloggar hittar du här.






7 kommentarer:

  1. Det var verkligen en påfrestande sommar att vara odlare. Det känns som om jag spenderade hela sommaren med att vattna, men att inte få vattna alls hade förstås varit ännu värre. Du lyckades fylla frysen med mycket godsaker ändå låter det som.
    Sådde sommarrudbeckia för första gången i somras och den klarade som du säger torkan bra och det är med stor förhoppning jag ser fram emot rikliga självsådder.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas nästa år blir ett mer "normalt" odlingsår. Det blev ändå förvånansvärt mycket att ta tillvara. Roligt att du sått sommarrudbeckian, den kommer du att få mycket glädje av. Ha det bra/Gunilla

      Radera
  2. Hej Gunilla!
    Det är inte lätt att odla, om man inte får vattna, men det blev en riklig skörd ändå. Fint gömställe för barnbarnet, med en vacker hängbok.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst Maribel, skörden blev ändå god och det är så lyxigt att kunna plocka upp egenodlad mat ur frysen. Ha det bra./ Gunilla

      Radera
  3. Roligt med en bild av 'So van Gogh' har kikat på den men avstått hittills. Gjorde samma reflektion som du - fotandet blev av vinklar jag trots allt gillade. Tack för tipsen om vad du gör med bär och annat. Det är samma här - vi äter knappt sylt och dricker inte saft.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina, jag var föst ganska skeptisk till Irisen 'So van Gogh', men har nu tagit den till mitt hjärta. Ha det bra/Gunilla

      Radera
  4. Jag delar dina minnen om den hemska torkan som drabbade oss, jag har nästan inga bilder från juni, klarade helt enkelt inte av att gå ut i trädgården. Sommaren 2018 vill jag bara förlägga långt bort i minnet.

    Önskar dig en riktigt God Jul!

    /Gunilla

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.