lördag 17 november 2018

Fröställningar

Veckans tema på Trädgårdsfägring är fröställningar.  
Det blir nog svårt att hitta sådana nu, var min första tanke.  En snabb blick ut över en gråbrun trädgård gav mig inte heller mycket hopp om att hitta lämpliga fotoobjekt.

Fel av mig, det fanns många som bara väntade på att bli sedda. Kameran hjälper mig att se detaljer som annars skulle gått mig förbi. 
Naturen skapar fantastiska former. Allt i gråskala denna gång men det är så det är just nu.


En enda av vårens hundratals tulpaner står kvar. Fröna är spridda för länge sedan men den här ger sig inte i första taget. 



Vem kan tro att det här är solbruden 'Moerheim Beauty'.  Hela torra sommaren har den hållit färgen och blommat på. Silvergrått passar en åldrande skönhet.  







Helenium 'Moerheim Beauty'


Ananasphysalisen har producerat mängder av bär, Så många att vi till slut inte orkade ta tillvara alla. Det lär bli många självsådda plantor runt om i trädgården nästa år.


Physalis grisea


Frökapslarna på pärlbusken 'The Bride' är hårda och kantiga. Än har inte de inte spruckit upp.

Exochorda 'The Bride'


Vid en södervänd tegelvägg växer Sophora davidii som jag sådde för 18 år sedan. Busken har med åren blivit så stor att jag måste beskära den hårt varje år.  Humlorna blir som tokiga när den blommar och de har lyckats mycket väl med pollineringen i år. 

Sophora davidii



Astern 'Twilight' har utökat sin växtplats lite väl mycket. Den sprider sig med utlöpare och måste hållas efter. 
Den har frö kvar i kalufsen, ser jag men asterfrö är inte alltid matade. Hur det är med dessa vet jag inte, det är liksom inte aktuellt att så en växt som sprider sig så bra på egen hand.
.
Aster macrophyllus 'Twilight'


Inga frö kvar i krolliljans frökapsel, bara en liten nyckelpiga.

Lilium martagon


Lejonsvansen ser lustig ut med sina fröställningar runt stjälken med jämna avstånd från varandra. Små klot som redan släppt sina frö.  


Phlomis fruticosa


På trollhasseln syns nya knoppar och gamla frökapslar bredvid varandra. Årets frö är på väg att falla ur den öppna kapseln. Snart är det dags för knopparna att slå ut i  en ny blomning och så börjar allt om igen. 


Hamamelis x intermedia 'Westerstede'




Härliga clematis. Varje litet frö med sin egen fjädersvans.  

Clematis 



Fortsatt trevlig höst önskar jag alla trädgårdsvänner.
Fler bloggar hittar ni här: 








11 kommentarer:

  1. Joda! Det er mye fint der ute. Vakkert fanget. Spesielt bildet av krøll-lijen :)
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nyckelpigor hittar man på de mest oväntade ställen :) / Gunilla

      Radera
  2. Vilka häftiga bilder du har fotat, tänk så mycket man ser med kamerans hjälp, sånt som man knappt läcker märke till annars. Jag gillar också fröställningar men jag klipper ner så mycket jag bara hinner på hösten så jag får leta mig ut i naturen för att hitta något fint.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. I naturen finns det så mycket vackert året runt men jag brukar glömma ta med mig kameran när jag går med hunden i skog och mark. /Gunilla

      Radera
  3. Man ser hur viktigt det är att spara lite fröställningar så nyckelpigor och andra insekter hittar nånstans att övervintra. Ett perfekt litet bo att gå i ide i. Det är kul att gå på upptäcksfärd med kameran, man ser omvärlden på ett helt annat sätt. Måste bara få tag i en pärlbuske nästa säsong. Hittade ingen i år. Att fröställningarna var så snygga också, var en överraskning.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pärlbusken är fin, alltid helt översållad av vita blommor på våren. Lätt att beskära till önskad form också./Gunilla

      Radera
  4. Hej Gunilla!
    Vackra bilder, den lilla nyckelpigan har hittat ett fint bo.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maribel! Spindlar,nyckelpigor och andra insekter finns precis överallt där ute. Ofta ser jag dem inte förrän jag tittar på bilderna. /Gunilla

      Radera
  5. Varför kollar man inte frökapslarna? De är ju jättefina. Nu har jag inte så många kvar eftersom jag varit tvungen att rensa upp en del som jag inte brukar ta förrän till våren. Mina nyckelpigor finns fortfarande i det som är grönt, så det är ett j-la jobb att bära in dem i min SummerSnow. Där brukar de övervintra. Nu blir det att kolla fröställningar nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller tittat närmare på frökapslarna förut och blev förvånad över deras fina former. Nyckelpigorna är överallt här med och de följer med in när jag tar in blommor eller grönsaker. Jag hittade just ett par i fönsterkarmen :)./Gunilla

      Radera
  6. Finns mängder av fina frökapslar och frön pärlbusken och klematisarna inte minst. Nyckelpigan har hittat sig ett skönt bo.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.