onsdag 1 maj 2019

Sköna maj välkommen

Maj är en underbar trädgårdsmånad. Nyutslagna blad och skir grönska överallt.
Jag tar med mig sittunderlägg, sekatör och några handredskap och sätter mig och rensar en liten bit i taget rabatt för rabatt. Det behöver inte gå fort, det ska inte gå fort, jag vill upptäcka varenda liten frösådd och avgöra om den ska få vara kvar eller inte. Jag vill se vad skalbaggar och andra insekter har för sig. Inget snabbskyfflande här inte.  Trädgårdsmeditation kan man kanske kalla det.

Det är något med kraften och energin från allt som spirar och spricker ut som smittar av sig och väcker hopp och välbehag i sinnet.
Jag hoppas innerligt att mina barnbarn ska få uppleva samma jordnära glädje i sina liv.


Vår praktmagnolia skämmer som vanligt bort oss med generös blomning. Förra året fick jag ta bort två grova grenar som stormskadats men det kan man knappt se nu. Jag har fått tipset av en trädgårdsmästare att gnida in snittytor med jord för att trigga igång trädets eget försvar och påskynda sårläkning och övervallning.

Magnolia x soulangeana, praktmagnolia

Lönnarna har en mer diskret blomning.  Getingar surrar runt vinlönnens små blommor. Jag är lite förvånad över att det redan finna getingar ute och flyger. Det är inte övervintrande honor utan små getingar.

Acer circinatum, vinlönn

Acer palmatum 'Seiryu' är en trevlig finflikig lönn som släpper igenom ganska mycket ljus till lundväxterna under den..  Liksom flera andra små japanska lönnar jag provat drabbas den ibland av grentorka och jag har fått ta bort flera döda grenar. Vad det beror på vet jag inte men troligen någon slags svampangrepp.  I år ser den frisk ut med fräscht utspring på alla grenar.

Acer palmatum 'Seiryu'
Blommorna hänger under grenarna och man får gå nära för att upptäcka dem.



En del träd/buskar är nästan som vackrast precis innan knopparna brister.

Exochorda 'The Bride', liten pärlbuske

Kombinationen av variegerade blad och gulgröna knoppar får pagodkornellen att se limefärgad ut i morgonljuset.

Cornus controversa 'Variegata', pagodkornell

Pagodkornell, blomknoppar 


Buxbom blommar med både han- och honblommor på samma planta. Det tog många år innan jag upptäckte dem.



Skenkamelian har många knoppar men de är ännu små. Stammen blir bara vackrare för varje år.

Stewartia pseudocamellia, japansk skenkamelia


Mycket annat blommar i trädgården så här i början av maj.

Svavelsippor och vitsippor.
Anemone x lipsiensis, svavelsippa

Gullflocka och kaukasiskt förgätmigej.
Hacquetia epipactis, gullflocka och Brunnera macrophylla 'Jack Frost', kaukasisk förgätmigej

Hasselörten har blommor men gömmer dem under bladen. Små fröplantor gror i grusgången och känns igen på sina blanka, tjocka blad.
Asarum europaeum,hasselört




Lite ögongodis vid brevlådan som muta till Postnord. Det kan behövas
Aubretia och Iberis semperviren, vinteriberis

och väldoft för att glädja förbipasserande på gatan utanför .
Frösådd tibast

På vintern ser det ut som om någon glömt en pälsmössa i rabatten.  Nu kommer knopparna i den rödbladiga triften. På sommaren övergår bladen mer i mörkgrönt.

Armeria maritima 'Rubrifolia', rödbladig trift.

En fräck Lunaria har sått sig i soliga skräphörnan
Lunaria annua

och i skuggan under mullbärsträdet slår den fläckiga feliljan ut sina prickiga blommor. En liten raring som trivs med vandrande skugga i lundmiljö. Växer naturligt i östra USA.



Prosartes maculata, Fläckig felilja

Japp! Bina har definitivt börjat checka in. Välkomna!


Läs gärna fler bloggar om trädgård här


6 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Såå vackra bilder av en fräsch och nyvaknad trädgård, du har många eleganta och tjusiga träd i din trädgård. Japanska lönnar är en gudagåva till oss trädgårdsälskare, jag har planterat många under årens lopp här men det fungerar inte. Delvis är väl att de fryser ner men något annat också som gör att det inte fungerar. Acer shirazavanum den grönbladiga är den enda som klarat av att växa här.

    Daphne som blommar är en D. retusa men det vet du förstås, doftar gott!

    Kul att bina hittat ditt hotell, jag visste inte heller att de är så tidiga men såg att mitt nya hotell redan fått gäster.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Aha, D. retusa, tack för det. Jag var inte säker. Det är lätt att falla för de japanska lönnarna men de vill sig inte riktigt hos mig heller. Misstänker att lerjorden här är för kompakt.

    SvaraRadera
  3. Så mycket vårfint!
    Önskar också mina nära och kära ett långt jordnära liv men även alla andra stressade nutidsmänniskor som letar lugn och ro. Buxbomsblommor har jag aldrig tidigare sett men nu skall jag hålla utkik.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej Birgitta! På buxbom som jag formklipper syns inga blommor men jag har en stor buske som växer fritt och den blommar varje år.
    Jag har just skolat ut några krukor med blåsippor, barnbarnsbarn.. till de jag en gång fick från frö från dig. Många rosa och vita jungfrur med fina marmorerade blad i alla former :). Allt gott./Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hur har det gått för dig i dag? Tre kraftiga hagelskurar har dragit förbi här. Första skuren lämnade gräsmattan vit, de två andra var inte fullt så kraftiga, men vitt blev det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja! Det var frost i morse och snöade i förmiddags. Jag var ute i natt och la över de jag kunde och allt har nog klarat sig tror jag. Vill inte ha mer frost nu! Hälsningar Gunilla

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.