söndag 21 oktober 2018

Just nu



Vaknade i morse och kunde inte lyfta huvudet från kudden. Nackspärr! Har under dagen kämpat mig  igenom smärtsamma rörelser för att bli av med spärren och nu börjar det lossna så sakteliga.  Något trädgårdsarbete blir det inte så jag hoppar på trädgårdsfägrings tema för veckan och visar lite bilder från …. just nu.

Med kameran i hand letar jag höstfärger i trädgården. Mycket är fortfarande grönt och mycket har lagt sig på gräsmattan efter årets första frostmorgon. 

Junimagnolian har tappat alla sina stora, prassliga blad.  



Ginkgo- och trollhasselbladen blir smörgula innan de faller av.

Ginkgo biloba

Hamamelis x intermedia 'Westerstede'


Skenkamelian brinner i rött och orange bakom kryddbusken. 

Calycanthus floridus och Stewartia pseudocamellia


Blomsterkrassen är en gammal favorit. Vilken växtkraft. Det bara väller fram nya blad och blommor ända fram tills frosten tar dem. Fröna slänger jag ut på måfå varje vår. Färg- och växtplats får bli en överraskning. Den här råkade ha en ovanligt snäll och dämpad färg.



Rosor kommer jag inte så bra överens med och förvånas varje år över att den lilla söta Leonie Lamesch överlevt.  Plantan kommer ursprungligen från en utgallring i Fredriksdals rosenträdgård och har vuxit hos mig i mer än 20 år nu.

Rosa 'Leonie Lamesch'

Kobrakallorna har vissnat ner och lagt sina fröställningar på jorden tillsammans med årets sista päron. 



Praktmagnolians fröställningar är som konstverk ... en drake



och ett rymdmonster kanske …?



Mitt i blåsippan finns knoppen som rymmer anlag för nästa års blad och blommor. Det finns hopp om en ny vår.





Koltrastar, björktrastar och rödvingetrastar fyller trädgården med liv och rörelse och högen med nedfallna päron minskar. Tack för det. 
Blåmesar och talgoxar plockar kryp i buskar och träd och en liten gärdsmyg letar insekter i muren. Det är svårt att fånga dem på bild, nacken är fortfarnde för stel och jag för långsam.
Jag får rikta kameran mot en pippi som sitter still.


Bästa hösthälsningar till alla trädgårdsvänner.

http://tradgardsfagring.blogspot.se/

5 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Aj, aj, det gör riktigt ont och det går att hålla sig för skratt.

    Fina höstbilder du tagit, det finns mycket att upptäcka i en höstträdgård. Magnolians fröställning är sannerligen ett konstverk och jag blir alltid så förundrad över naturens skaparkonst. Att det är vackert för oss människor bryr sig Magnolian inte om utan det enda som betyder något är att fröet är funktionellt och gagnar artens överlevnad. Magnolia är ett uråldrigt träd och har haft lång tid på sig att utforma det som bäst gagnar trädet.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla!
    Vilka fina bilder, härliga fröställningar, riktiga konstverk, jag ser en krokodil.
    Din krasse ser frisk och fin ut, sist jag hade en, blev den uppäten av små kryp, sen dess har det inte blivit några.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla!

    Usch så trist med nackspärr! Jag hoppas den har blivit bättre nu. Många vackra höstfärger i dina bilder. Men det läckraste är nog ändå de färgrika fröställningarna. Praktmagnolians ser verkligen ut som en drake, eller en krokodil. Hade ingen aning om att dom såg ut så. Har bara sett dom i full blom.

    Krya på dig och ha en bra vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Hösthälsningar tillbaka till dig! Fina höstbilder och -betraktelser du bjuder på :) Magnolians fröställningar kan likna de mest konstiga saker... ..en drake och dess öga = sant.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint du har att njuta av fortfarande. Nu märks zonskillnaderna tydligt. Här är det mest höstastrar, krysantemum och cyklamen kvar. Alltså vilken skapelse till fröställning på praktmagnolian. Wow!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.